Centrum voor Jeugd en Gezin

13stadhuis.jpgdonderdag 14 mei 2009 22:32

Gisteravond was in de raad het Centrum voor Jeugd en Gezin in Gouda aan de orde. Het college wil drie centra: het eerste komt in de Sacramentskerk in Korte Akkeren, het tweede in Oosterwei en het derde ten noorden van de spoorlijn. Ook wordt er een website gemaakt. Onze fractie heeft aan de wethouder om een raadsvoorstel gevraagd zodat de raad kan besluiten hoe het CJG in Gouda wordt ingericht.

Vorig jaar kreeg de raad bericht van de wethouder dat er een CJG in Oosterwei zou komen. Ook zou er een regionale visie en vervolgens een stedelijke visie worden ontwikkeld over wat een CJG in Gouda moet inhouden. De rol van de raad zou beperkt blijven tot kennisnemen hiervan. Naar de mening van de ChristenUnie was het juist belangrijk dat de raad besluit over de visie. Op vraag van onze fractie is er toen voor de raad een informatieve bijeenkomst geweest en is een deel van de raad in het Amersfoortse CJG op bezoek geweest. Voor de raadsvergadering van gisteren kregen wij een plan van aanpak met bijlagen ter informatie: een hele kluif met veel informatie over wat er allemaal al is besproken en wat nog moet gebeuren.

Uiteraard hoeft de raad zich niet te bemoeien met het proces om tot realisatie te komen. Wel is het van belang dat de raad besluit wie er in een CJG gaan samenwerken, wat het aanbod wordt en wat het gaat kosten. En niet het minst belangrijk: wat willen we eigenlijk bereiken met de Goudse CJG’s? Onze fractie heeft aan de wethouder om een voorstel aan de raad gevraagd waarin deze dingen staan.
De wethouder heeft toegezegd in het najaar met een voorstel te komen.

Archief > 2009 > mei