Tielweg en daarmee MFA definitief van de baan

IMG_0019woensdag 30 november 2011 21:36

De ChristenUnie heeft met grote teleurstelling kennis genomen van onderstaand memo dat de raad vandaag ontving. De ChristenUnie heeft gedurende een reeks van jaren alle politieke mogelijkheden benut om het college te bewegen tot realisering van een Multi Functionele Accommodatie (MFA) ten behoeve van de Ark en de Samuëlschool. Via extra agendering, moties en vragen aan het college is meermalen getracht vaart in dit dossier te krijgen.

Vandaag moeten we helaas constateren dat het doel zoals dat reeds was vastgesteld in het IHP van 2005 niet wordt gehaald. Een uniek concept voor samenwerking in een MFA van openbaar en reformatorisch speciaal onderwijs in combinatie met Gemiva lijkt hiermee definitief ten einde.

Het college heeft in haar memo drie argumenten aangegeven: een ruimtelijk, een financieel en een onderwijskundig argument.

Het ruimtelijk argument dat het college gebruikt is wel heel vreemd. Terwijl de gemeente sinds het voorjaar in gesprek is met de scholen over de Tielweg wordt er ondertussen een vlekkenplan voor de Goudse Poort ontwikkeld. Op grond van dat plan (dat nota bene nog niet eens door de raad is ontvangen, laat staan vastgesteld) gaat het licht voor wat betreft het ruimtelijk aspect op rood.
Over het financiele argument zegt het college zelf dat de berekeningen van beide partijen uiteen lopen. Dat argument zou dus ook nog niet doorslaggevend mogen zijn. Over het onderwijskundig argument zoals aangevoerd door het college zijn beide partijen het ook niet eens.
Dat de Samuëlschool inmiddels moet gaan afhaken is te danken aan het feit dat een nieuwe locatie veel te lang op zich liet wachten. De wethouder was er van op de hoogte dat deze school nog maar beperkt de tijd had om te voldoen aan de huisvestingseisen die aan dit speciaal onderwijs worden gesteld.
Alles bij elkaar genomen is er door de jaren heen aan het speciaal onderwijs een slecht visitekaartje afgegeven door de gemeente Gouda.

Memo raad afwijzing Tielweg 29 nov 2011117,1 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2011 > november