Groenboek of zwartboek?

101104 groenboekdonderdag 11 november 2010 19:35

Op 3 november hebben Gerard Schotanus en Theo Krins aan wethouder Ruwhof een Groenboek aangeboden. In dat groenboek staan 12 concrete aanbevelingen om het (groen)onderhoud in Gouda te verbeteren. Ofschoon er heel wat mis is met het groenonderhoud heeft de fractie nadrukkelijk ervoor gekozen om een positieve insteek te kiezen en daarom is het geen Zwartboek geworden, maar een Groenboek.

Hoe het is begonnen

In de zomerperiode heeft Theo Krins op zijn weblog aandacht gevraagd voor het achterstallig (groen)onderhoud in het openbaar gebied van Gouda. Diverse Goudse inwoners hadden hem hierop geattendeerd, maar ook de fractie was dit probleem niet ontgaan en ze heeft hier de afgelopen jaren ook regelmatig aandacht voor gevraagd.

Media

De media heeft dit onderwerp vervolgens opgepakt en dat heeft geresulteerd in diverse reacties van Goudse bewoners die we in dit Groenboek hebben verzameld. Niet alle reacties zijn gecheckt en sommige reacties betreffen kleine voorvallen. We hebben ze echter allemaal opgenomen om zo een goed beeld te krijgen van de situatie in Gouda.

Bevindingen

Groenonderhoud in Gouda heeft helaas te maken met veel achterstallig onderhoud en verwaarlozing en het is intentie van onze fractie dat dit Groenboek bijdraagt aan een verbetering van het onderhoud in Gouda, zodat de leefbaarheid van onze stad een extra impuls krijgt.  Daarbij hoeft overigens Cyclus niet alleen zorg te dragen voor het onderhoud. De burger heeft ook haar eigen verantwoordelijkheid. Er is niets mis met het zelf schoonhouden van  je eigen straatje en wellicht kunnen “groendeskundigen” daarbij adviserend ondersteunen.

Het is intentie van de ChristenUnie dat het Groenboek bijdraagt aan een verbetering van het onderhoud in Gouda, zodat de leefbaarheid van onze stad een extra impuls krijgt. 

Aanbevelingen

  1. Meldingen bij Meldpunt Openbaar Gebied worden doorgezet naar verantwoordelijke instanties. Er vindt daarna geen check plaats of betreffende opdracht is uitgevoerd. Invoering van een check inclusief reactie naar de indiener zorgt voor meer klantvriendelijkheid.
  2. Burgers hebben soms direct contact met verantwoordelijken die de klacht moeten oplossen. Dat kan in sommige gevallen een lange periode bestrijken. Op deze wijze is moeilijk te monitoren of een klacht wordt opgelost. Laat de regie bij MOB blijven en laten zij (periodiek) om een update vragen aan de verantwoordelijke(n) en de indiener van de klacht, totdat de klacht is opgelost. Dit voorkomt lange trajecten en disputen tussen personen in de uitvoering met de indiener van de klacht.
  3. Doe ook een finale check bij de indiener van de klacht of de klacht is opgelost.
  4. Vraag na iedere melding aan de indiener – nadat de klacht is afgehandeld (zie bij 2 en 3) of de klacht tot tevredenheid is opgelost.
  5. Laat de uitvoerende, wanneer het oplossen van een klacht niet tot diens taak behoort, de melding terugmelden aan MOB en niet de indiener van de klacht daarmee confronteren.
  6. Veel klachten over groenonderhoud zijn terug te voeren op het ondeskundig uitvoeren van dat onderhoud en daardoor is het effect regelmatig gering tot nihil. Besteed meer aandacht aan zorgvuldig en deskundig groenonderhoud, inclusief controle door een “groen” inspecteur.
  7. Je kan prima contracten met marktpartijen afsluiten maar je zal dan als opdrachtgever wel moeten controleren, door o.a. de “groen” inspecteur of het werk goed wordt uitgevoerd en er met de juiste materialen wordt gewerkt, zoals bijvoorbeeld FSC hout.
  8. Burgers mogen best gewezen worden op een eigen verantwoordelijkheid bij het onderhoud – bijvoorbeeld over het weghalen van bladeren of onkruid tussen de tegels – maar wees helder over wat er van Cyclus en wat er van burgers wordt verwacht. Laat de verantwoordelijke wethouder hier een communicatieplan voor maken, zodat de burgers goed op de hoogte worden gebracht.
  9. Het is voor burgers niet altijd duidelijk wat onder Cyclus valt en wat onder Beheer Openbare Ruimte. Communiceer hier meer expliciet over en laat MOB dat eventueel bij een klacht helder maken.
  10. Wie zorgt voor het onderhoud van de sloten, weteringen e.d.? Het is niet altijd duidelijk wat de rol van het hoogheemraadschap in het onderhoud van de wateren is. Communiceer helder (niet alleen bij een melding) wie waarvoor verantwoordelijk is en pak dit onderhoud voortvarend aan. Veel sloten zijn dichtgegroeid met riet!
  11. De wijkschouw wordt door de wijkteams en bewoners heel verschillend beleefd, als ook de opvolging daarvan door de verantwoordelijke instanties. Laat hierin meer eenduidigheid komen door een uniforme aanpak en heldere rapportages.
  12. Maak gebruik van bestaande groenvisies (van wijkteams)

Foto: Marianka Peters

Labels
Fractie

« Terug

Archief > 2010 > november

Geen berichten gevonden