The Passion

Anke_2010_kleindonderdag 10 maart 2011 14:35

De Goudse SGPfractie heeft zich aangesloten bij het initiatief van enkele Goudse kerken om de burgemeester te vragen de vergunning voor uitvoering van The Passion in te trekken.

De ChristenUnie heeft zich bewust niet aangesloten bij deze vraag om een aantal redenen.

1. Verlening van een vergunning wordt getoetst aan onder andere veiligheid. Inhoudelijke criteria worden nauwelijks meegenomen, tenzij de 'goede zeden' in gevaar komen. Hoe je ook denkt over passiespelen, dat laatste is niet het geval. Er is dus geen inhoudelijke reden voor de gemeentelijke overheid om een vergunning te weigeren.
  2. Hoewel wij hebben begrepen dat de communicatie tussen de organisatoren en de Goudse kerken niet vanaf het begin optimaal was, is het niet de juiste weg om nu de burgerlijke gemeente aan te spreken op de inhoud van the Passion. De ChristenUnie had het verstandiger gevonden als degenen die bezwaar maken, dit eerst met de initiatiefnemers zouden hebben besproken. De overheid is in dit opzicht geen partij.
  3. De fractieleden van de ChristenUnie zijn blij dat het grootste deel van de plaatselijke kerken the Passion aangrijpt voor waar het voor is bedoeld: missionaire activiteiten. Dit overwegend mogen we ook weleens stil verwonderd zijn dat dit groots opgezette missionaire evenement door de gemeente Gouda positief is ontvangen. Zelfs al heeft de overheid andere motieven dan de initiatiefnemers om dit gebeuren te steunen!

Anke Huisman-Mak

Archief > 2011 > maart