ChristenUnie maakt zich sterk voor huisvesting Ark in PWA-kazerne

Anna_klein_vierkantmaandag 06 oktober 2014 22:54

De ChristenUnie zet zich al jaren in voor geschikte huisvesting voor De Ark, een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. De Ark is hier al 10 jaar naar op zoek. Zij zou graag een pand betrekken met het medisch kinderdagverblijf van Gemiva. De Ark en Gemiva kunnen dan voorzieningen delen. Daarnaast kunnen sommige kinderen op het medisch kinderdagverblijf met extra begeleiding wellicht een paar uur naar school bij De Ark. Voor deze kinderen is een normale schooldag te belastend. Wanneer De Ark en Gemiva in een pand zitten is meer maatwerk mogelijk.

In 2011 riep een meerderheid van de gemeenteraad het college in een motie op om te streven naar gezamenlijke huisvesting voor De Ark en Gemiva. Basis voor deze motie was dat de gemeente wettelijk verplicht is om voor adequate huisvesting te zorgen. Het college heeft nu een uitstekende mogelijkheid om alsnog te voldoen aan haar verplichtingen en uitvoering te geven aan de motie. Het ministerie van Defensie is bereid de PWA-kazerne middels een abc-constructie te verkopen aan de gemeente, die kan dan op haar beurt de kazerne voor hetzelfde, relatief lage, bedrag door verkopen aan een partij die uiteindelijk wil verhuren aan De Ark en Gemiva. Toch is het college niet zonder meer bereid om mee te werken aan een abc-constructie ten behoeve van huisvesting van De Ark en Gemiva. Reden daarvoor is dat sinds enige tijd vanuit de islamitisch gemeenschap de wens bestaat dat de gemeente de PWA-kazerne via een abc-constructie aankoopt voor de realisatie van een islamitisch centrum. Anders dan bij De Ark heeft het college geen wettelijke huisvestingsplicht ten aanzien van het islamitisch centrum. De ChristenUnie vindt daarom dat het college voorrang dient te geven aan de huisvesting van De Ark en maakt zich daar sterk voor in de gemeenteraad.

Anna van Popering-Kalkman

Archief > 2014 > oktober