ChristenUnie: Basisschool Al Qalam is een stedelijke school !

IMG_0019donderdag 17 juli 2008 14:00

Directie van Al Qalam pleit voor verhuizing van Plaswijck naar Oosterwei.

“Gaan we in Gouda een hedendaagse variant van de schoolstrijd krijgen, zowaar aangevoerd door een seculiere politieke partij?” vraagt Anke Huisman-Mak zich af. Waarom heeft de fractie van Groen Links dit onderwerp op de agenda van de raad gezet? De heer Mehlkopf (GL) suggereert dat college en raad de afgelopen tijd niet met de directie van Al Qalam heeft willen spreken.

De fractie van de ChristenUnie heeft echter vorig jaar een bezoek aan de Al Qalamschool gebracht en uitgebreid met de directie gesproken over de kwaliteit van de school en over hun gebrek aan voldoende lokalen. De Al Qalamschool is destijds akkoord gegaan met het Integraal HuisvestingPlan (IHP) voor de scholen en de school heeft straks al meer lokalen dan destijds in het IHP is overeengekomen*, wat hen overigens gegund is, want het is nodig.

De vraag is echter of een eventuele verhuizing van Al Qalam van Plaswijk naar Oosterwei terecht is. Als fractie willen wij hierbij de volgende kanttekeningen plaatsen:

1. Wat is de meerwaarde van een school in Oosterwei als  70 % van de kinderen uit andere wijken komen? Al Qalam is en blijft een stedelijke school. Daarmee is de plaats van vestiging ook niet belangrijk.
  2. Er zijn meer scholen die op betere huisvesting wachten: denk bijvoorbeeld aan de Beversluisschool, die in een soortgelijke huisvesting zit als Al Qalam, ook in Plaswijck, nota bene een school voor speciaal onderwijs, waar kinderen op de gang extra aandacht/lessen moeten krijgen vanwege ruimtegebrek.
  3. Dat de kinderen vroeg opgehaald moeten worden om op tijd op school te zijn mag geen reden voor verplaatsing van de school zijn. Waarom fietsen de grotere kinderen niet zelf? Waarom worden de jongere kinderen niet door ouders op de fiets gebracht? Anke Huisman-Mak weet waarover zij praat. Zij heeft zelf ervaring om met een kleintje voor en één achterop en dikke buik ertussen naar school te fietsen. Elke ouder mag er best iets voor over hebben als je voor onderwijs naar eigen principe kiest. Dagelijks fietsen vele ouders dwars door de stad naar een school van eigen keus, omdat er maar één van in de stad is.
  4. Waarom heeft de Al Qalamschool niets met de buurt? Nota bene 13,3 % van de kinderen komt uit Plaswijck, dat is zo’n 40 leerlingen. Onze advies is : “Ga wat betekenen in die buurt, integreer!”
  5. Is de brief van de ouders wel juist getoonzet? Woorden als “Eisen, schandalig, ongelijke strijd, niet serieus nemen van moslims, op schaamteloze manier wordt openbaar onderwijs voorgetrokken”, laten zien dat de kennis van  de Nederlandse geschiedenis van de schoolstrijd en gelijkberechtiging van het onderwijs ontbreekt. Anders zouden zij niet zulke grote woorden gebruiken.De fractie van de ChristenUnie heeft begrip voor het opkomen voor eigen belangen, maar doe dat dan wel op een fatsoenlijke manier.

Zoals zojuist opgemerkt, is de ChristenUnie vorig jaar op bezoek geweest bij deze school en wij hebben een positieve indruk gekregen. Wij hoorden dat de school grote invloed op achterban heeft. Gebruik die dan ook positief! Dat is wat anders dan verhulde of openlijke dreigementen uiten. Als fractie willen wij de directie en het bestuur adviseren de overleggen met ambtenaar en wethouder te benutten om het ruimtegebrek aan de orde te stellen, realiserend dat Al Qalam een stedelijke school is. Verder adviseert de ChristenUnie de school en de ouders de pedagogische verantwoordelijkheid serieus te nemen, constructief zich op te stellen en niet in de slachtofferrol te schieten.

Anke Huisman, raadslid ChristenUnie

* 2007 15 + toezegging nu 4, IHP: 18 lokalen