Op weg naar een nieuw college in Gouda

Huis_van_de_stad_Goudavrijdag 26 augustus 2016 16:46

Op 30 juni 2016 heeft de VVD bekendgemaakt geen vertrouwen meer te hebben in de coalitie en besloot uit de coalitie van D66 – PvdA – Gouda Positief – GroenLinks en VVD te stappen. Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 4 juli 2016 heeft wethouder Werger (VVD) als gevolg daarvan haar ontslag ingediend. Hierdoor had de coalitie geen meerderheid meer en ontstond er een vacature in het bestuur van Gouda. Geen van de oppositie partijen was bereid de ontstane vacature in te vullen.

Door deze nieuwe politieke werkelijkheid zag de oppositie geen andere mogelijkheid  dan de vorming van een nieuw college. Dit heeft geleid tot een motie van wantrouwen waardoor alle wethouders per direct ontslagen werden en de burgemeester alleen achterbleef als bestuur van Gouda.

De huidige situatie moet zo kort mogelijk duren en daarom is aangedrongen op het aanstellen van een verkenner. Tevens is daarbij de ambitie geuit om in september weer een nieuw college te hebben.

Op 11 juli 2016 is dhr. Hans Andersson als externe verkenner gestart met gesprekken met alle politieke partijen. Zijn bevindingen van deze eerste verkennende ronde is op 15 augustus gepresenteerd aan de gemeenteraad.

Eerste bevindingen verkenner Andersson.

Als vervolg op deze eerste bevindingen zijn er opnieuw gesprekken gevoerd om te komen tot een advies voor de vorming van een nieuw college in Gouda.

Eindrapport verkenner Andersson.

Zijn advies is om te onderzoeken of er een college gevormd kan worden van D66 – PvdA – Gouda Positief – ChristenUnie en CDA. Hiervoor zal D66 als grootste partij het initiatief nemen. D66 heeft inmiddels Ronald van Schelven (burgemeester van Culemborg en voormalig wethouder en raadslid in Gouda) aangesteld als formateur.

De fractie van de ChristenUnie zal zich constructief opstellen in dit proces en onze inzet zal zijn dat er in september een nieuw college kan worden beëdigd.

Archief > 2016 > augustus