ChristenUnie kiest voor Koudasfalt

IMG_9605donderdag 21 januari 2016 22:40

Begin 2015 stond de aankoop van locatie Koudasfalt (tegenover de Veerstal) op de raadsagenda. Een raadsmeerderheid was toen tegen het verstrekken van een krediet omdat er te weinig concreets voorhanden was om op een verantwoorde wijze in te kunnen stemmen.

Later heeft de ChristenUnie een motie ingediend, die breed werd gesteund, waardoor de casus meer concreet werd en er moet worden uitgegaan van een breed gedragen (burger)initiatief.

In de motie wordt opgeroepen om mogelijkheden voor aankoop te onderzoeken, maar dan wel binnen bepaalde kaders:

• de financieringslasten moeten na aankoop binnen 2 jaar gunstiger zijn dan het oorspronkelijke plan
  • binnen een jaar na aankoop moet er een business case worden gepresenteerd
  • en financieel moet de situatie na 4 jaar minimaal break-even zijn.

Vervolgens is op 15 april 2015 een amendement van de ChristenUnie bijna unaniem door de raad gesteund waarin het college de opdracht kreeg de aankoop van het Koudasfalt voor te bereiden en een voorstel voor de invulling en exploitatie van het terrein aan de raad voor te leggen.

GOUDasfalt

Veel betrokken burgers hebben zich vanuit GOUDasfalt vanaf het begin ingezet om te komen te komen tot een breed gedragen plan voor dit terrein en zo’n 700 bewoners hebben de petitie hiervoor ondertekend, waarbij niet de overheid de plannen maakt, maar dit bottom-up door de inwoners gebeurt. Het is een initiatief met duidelijk een maatschappelijke meerwaarde.

Daarnaast presenteerde in september 2015 “De Verbinding” een alternatieve invulling van deze locatie. Het plan ziet er strak uit en het voordeel is dat er een financier (Burgland) achter dit plan staat, waardoor het risico voor de gemeente gering is.

Nadeel van dit plan is, dat er hier geen sprake is van een breed gedragen burgerinitiatief en we feitelijk gewoon een deal maken met een project ontwikkelaar.

Breed gedragen

Onze fractie heeft veel energie gestoken in het aan tafel krijgen van beide partijen, omdat we bij voorkeur willen uitgaan van één breed gedragen initiatief.

Ondanks twee constructieve gesprekken tussen beide partijen blijkt er nu geen draagvlak te zijn om tot een goede samenwerking te komen. Beide partijen gaan vooral uit van het eigen initiatief en de andere partij mag meedoen, maar wel voor zover het bij het bestaande plan past.

GOUDasfalt geeft echter naar onze beleving het beste invulling aan de verschillende uitgangspunten van de motie.

GOUDasfalt gaat zelfs een stap verder dan de motie, door bereid te zijn vanaf het begin een (kostendekkende) reserveringsvergoeding te betalen, waardoor de gemeente Gouda geen extra lasten krijgt wanneer de grond wordt aangekocht.

De ChristenUnie heeft sympathie voor de keuze van het college om – in lijn van de strekking van onze motie – GOUDasfalt het eerste initiatief te gunnen al hopen we wel dat er over een jaar een breder gedragen businesscase ligt.

Gifgrond

Op 20 januari 2016 werd de raad gevraagd om akkoord te gaan met het verstrekken van een krediet om de aankoop van Koudasfalt mogelijk te maken.

Akkoord gaan met het krediet betekent dat we iets moeten vinden van het gif op deze locatie en de koopprijs.

De rapporten en de presentatie en toelichting door de ODMH, hebben ons voldoende overtuigd om daar – ondanks de ernstige mate van vervuiling - geen grote zorgen over te hebben door de deklaag die aanwezig is en het feit dat het gif niet mobiel is.

De fractie van de ChristenUnie steunt het besluit voor het verstrekken van een krediet voor de aankoop van Koudasfalt niet in de laatste plaats omdat het aankoop bedrag erg gunstig is en wij dan als gemeente invloed kunnen uitoefenen over de bestemming van het terrein van Koudasfalt.

We roepen we het college wel op om andere bestaande en eventuele toekomstige initiatieven niet te negeren, maar zoveel mogelijk bij de verdere uitwerking te blijven betrekken en zich in te spannen om te komen tot een breed gedragen businesscase.

Om dit te onderstrepen dienen we op de besluitvormende raadsvergadering met andere fracties een motie in.

Theo Krins

Archief > 2016 > januari