Gemeenteraad 22 april

Huis_van_de_stad_Goudadonderdag 30 april 2015 21:00

Tijdens de vergadering op 22 april 2015 was er niet alleen een besluitvormende vergadering maar werd er ook gesproken over het sluiten van de NS poortjes en het groenonderhoud. De volle agenda maakte dat we over onze tijd heen gingen zodat een aantal punten doorgeschoven werden naar een volgende vergadering.

NS poortjes (Wout Schonewille)

Een lange discussie tussen de NS en de gemeente Gouda nadert nu een afronding: het sluiten van de poortjes op het station. De NS wil in het kader van veiligheid en zwart rijden dat op de meeste stations er geen vrije doorgang is door middel van poortjes. Voor Gouda betekent dit dat de vrije doorgang tussen centrum en bloemendaal onder het spoor vervalt.

Gelet op de actuele discussie over de veiligheid op de stations hebben de NS en gemeente Gouda nu een overeenkomst bereikt over het sluiten van de poortjes (zie persbericht).

Als ChristenUnie snappen wij de motivatie rondom veiligheid maar betreuren het dat de vrije doorgang komt te vervallen. Allerlei oplossingen zoals OV-chipkaart en Passantenpas zijn toch drempels in de vrije doorgang. Met name voor bezoekers, toeristen aan Gouda zal dit belemmerend werken.

De snelle invoering, eind juni, roept bij de ChristenUnie bezwaren op, aangezien er in dan ook gewerkt wordt aan de spoortunnel, dit punt werd ook door de media opgepikt. Ons voorstel is dan ook om de afsluiting te vertragen totdat de spoortunnel gereed is als alternatieve route.

Groenonderhoud (Christiaan Quik)

De ChristenUnie vind het belangrijk dat onze stad groen blijft. De kwaliteit staat echter onder druk door een bezuiniging op het groenonderhoud van €440.000. We hebben daaropgevraagd om deze bezuiniging in de gemeenteraad te bespreken. Doelstelling was te komen tot verbeteringsvoorstellen om zo de bezuiniging op groenonderhoud een minder grote impact te laten krijgen op het kwaliteitsniveau van het groen in Gouda. Lastig hierbij is dat er geen middelen beschikbaar zijn om een deel van de bezuinigingen teniet te doen. Daarop zijn we gaan zoeken naar financieel haalbare ideeën die toch een positief effect kunnen hebben op het groen in Gouda.

Lees meer op de blog van Christiaan Quik

Veiligheidsbeleid (Theo Krins)

In april was veel aandacht voor het veiligheidsbeleid in de gemeenteraad omdat we de kaders hebben besproken voor de periode 2015-2018.

Er wordt met grote voortvarendheid door politie, justitie, gemeente en andere partners gewerkt aan de veiligheid in onze stad, maar de ChristenUnie heeft voor een aantal zaken nadrukkelijk (meer) aandacht gevraagd.

-     Communicatie met de inwoners

-     Oververtegenwoordiging Marokkaanse Nederlandse jongeren bij misdaadcijfers

-     Inbraak preventie en communicatie middelen

-     Radicalisering en de rol van het onderwijs

-     Prostitutie

Communicatie

De objectieve veiligheid (op basis van cijfers) in onze stad verbetert ieder jaar, maar de subjectieve veiligheidsbeleving loopt daar op achter. Dit kan o.a. verbeterd worden door goede communicatie met de inwoners en het actief inzetten van communicatie middelen zoals internet. We hebben hiervoor samen met de PvdA een motie ingediend waarin we oproepen om inwoners actief te betrekken bij en te informeren over veiligheid. Hierbij moeten we een goede balans weten te vinden in het delen van successen en ook oog blijven houden voor de specifieke problemen waarmee inwoners in een wijk of buurt worstelen. Er was een raadsmeerderheid voor deze motie!

Oververtegenwoordiging Marokkaanse Nederlandse jongeren bij misdaadcijfers

Uit de monitor Marokkaanse Nederlanders in Gouda blijkt dat Marokkaanse Nederlanders tussen de 12 en 24 jaar oververtegenwoordigd zijn als verdachte van een misdrijf.

Al vele jaren wordt bij ieder onderzoek naar overlast en criminaliteit in Gouda geconstateerd dat deze groep oververtegenwoordigd is als verdachte en het lijkt erop dat ondanks alle aanpak tot nu toe de trend nog niet ten goede is gekeerd. Samen met de PvdA hebben we daarom een motie ingediend waarin we oproepen om in de veiligheidsaanpak meer specifiek naar de oorzaken en mogelijke oplossingen op zoek te gaan en in de ambities het percentage van deze groep in de misdaadcijfers met jaarlijks 5% te laten dalen.

Het was spannend of deze motie het in de raad zou halen, maar uiteindelijk werd met 17 stemmen voor en 15 stemmen tegen deze motie aangenomen.

Inbraakpreventie en communicatie middelen

In het kader van veiligheid en leefbaarheid wordt in de kadernota aangegeven dat het zinvol kan zijn om o.a. whatsapp groepen te stimuleren. Ofschoon de ChristenUnie spontane initiatieven die de veiligheid bevorderen en daarmee onder meer inbraken doen afnemen toejuicht, vinden wij dat deze faciliteit een te beperkt bereik heeft. Het zou goed zijn als het college zoekt naar communicatie middelen die een breder bereik hebben dan alleen smartphones en ook gekoppeld kunnen worden aan gewone telefoons en alarmsystemen. Een motie die we hiervoor hebben ingediend is met een ruime meerderheid (23-9) aanvaard.

Radicalisering en onderwijs

We zijn blij dat radicalisering in Gouda een prioriteit is in het veiligheidsbeleid. Ofschoon het om een kleine groep gaat is de impact op de samenleving groot. De scholen hebben een belangrijke rol bij vroeg signalering en we vertrouwen erop dat de netwerkregisseur, die binnenkort wordt aangesteld, de scholen actief hierin gaat begeleiden en dat dit een focus wordt bij zijn of haar activiteiten.

Prostitutie en vrouwenhandel

Dit onderwerp is geen speerpunt in het veiligheidsbeleid, maar de ChristenUnie heeft hier wel aandacht voor gevraagd.

De ChristenUnie wil niets liever dan dat prostitutiebezoek illegaal is en dat vrouwen niet als exploitatiemiddel worden gebruikt. Het is een vorm van slavernij die niet past in samenleving die uitgaat van respect voor elkaar. Zolang er gelegenheid geboden wordt voor dergelijke diensten in onze stad moeten we alert zijn en samen met de SGP en VVD hebben we een motie ingediend om in 2016 het bestaande beleid te evalueren. Ofschoon de fracties vanuit verschillende motieven een evaluatie wensen, waren we blij dat een raadsmeerderheid ook deze motie heeft gesteund.

Zienswijze begroting Promen (Wout Schonewille)

Als reactie op de begroting van Promen voor 2015 kan de gemeenteraad van Gouda in een brief de ‘zienswijze’ op deze begroting bekendmaken aan Promen. Deze zienswijze wordt opgesteld door de verantwoordelijk wethouder en vervolgens kunnen raadsleden hier op reageren.

Voor de ChristenUnie was het belangrijk om niet alleen ons standpunt te geven als er problemen zijn maar ook een statement te maken als er positieve ontwikkelingen zijn. Daarom hebben wij samen met D66 een amendement ingediend, die ook is overgenomen door de gemeenteraad. Naast een compliment aan bestuur en directie van Promen over het adequaat aanpakken van de onrust wilden wij, samen met D66, ook een signaal afgeven over de toekomst.

Wat de ChristenUnie betreft kan Promen vertrouwen winnen door zich te richten op een toekomst waarin samenwerking gezocht wordt met (sociale) ondernemers. Voor de zomer zal er een bezinning plaatsvinden over de toekomst van Promen als SW-bedrijf.

Op 29 april 2015 worden de andere agendapunten besproken in de besluitvormende raadsvergadering.

Reacties op 'Gemeenteraad 22 april'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.